Yunanistan’daki Türk azınlığın eğitim sorunu bir türlü çözülemiyor. Son yıllarda kapatılan okullarla birlikte bölgede 96 Türk okulu kaldı. Çocuk azlığı gerekçesiyle Türk azınlığa ilişkin okulların birer birer kapatıldığını belirten Gümülcine Türk Gençler Birliği Genel Sekreteri Sedat Hasan, “Azınlık okullarındaki statü farklı, Yunanistan’ın bunu yapmaya hakkı yok. Lakin her seferinde bu durum gözardı ediliyor. Yunanistan çeşitli münasebetlerle her yıl 7-8 tane okulumuzu kapatıyor. Lozan Antlaşması imzalandığında 309 tane olan okul sayısı şu anda 96’ya indi” dedi.
Bir okulu kapatmanın, bir köyü kapatmak manasına geldiğini söyleyen Hasan, “İnsanlar çocuklarının eğitim hayatlarına nazaran bir yaşam belirliyor. Azınlıklar, okulu olmayan köylerde yaşamak yerine, taşınmayı tercih ediyor” dedi. Lozan Antlaşması’ndan doğan hakların birer birer eritildiğine vurgu yapan Hasan, “Şu an Yunanistan’da seçilmiş müftüler kabul görmüyor. Medya organlarında seçtiğimiz müftülerimiz için geçersiz müftü yakıştırması yapılıyor” diye açıkladı.
Azınlık okullarının yönetimini yürüten encümen heyetleriyle ilgili atılan adımlara da dikkat çeken Hasan, “Bu heyetlerin Lozan ile birlikte var olan hakları da sistemli olarak kısıtlandı. Mesela bu yıl, okulların tüm mali ve idari işleriyle ilgilenmesi gereken encümen heyetlerinin okula girişleri yasaklandı” halinde konuştu. Batı Trakya Türkleri azınlık okullarının statüsünün değiştirilmesinden kaygı duyuyor.
Avrupa Batı Trakya Türk Federasyonu (ABTTF) Başkanı Halit Habip Oğlu, Türkiye’de Rumlara karşı olumlu yaklaşımın Batı Trakya’da tam aykırısı olduğunu belirterek, “Eğitim özerkliğimizin yıllar içerisinde tek taraflı yasa ve uygulamalarla tahrip edilmesi sonucu özerk statüdeki ilkokullarımızda eğitim kalitesi devlet tarafından şuurlu olarak düşürülmüş, çocuklarımız devlet okullarına gitmeye yönlendirildi” dedi. Yunanistan’ın iki lisanlı Türk azınlık anaokulu talebini yıllardır görmezden geldiğini vurgulayan Habip Oğlu, “İskeçe’deki ortaokul ve lisemizde bina sorunu hala devam ediyor, mevcut binanın kapasitesi öğrenci sayısını karşılamakta çok yetersiz. Ülkemiz ana vatanımızı örnek alıp bizimle yeterli niyete dayalı diyaloğa girerek yıllardır lisana getirdiğimiz haklı taleplerimize cevap vermiş olsaydı, bugün bu meseleleri yaşamazdık” diye konuştu.